Malý hipsterský princ

9. dubna 2014 v 0:05 | Teeda |  Myšlenky
Měla bych začít tím, kdo je to vlastně hipster a hned potom vysvětlit, co je to mainstream. I když, v tomto případě budu vlastně mluvit a jednom a tom samém. Možná by se slušelo si povědět i něco o panu Saint-Exupèrym a vynechat by se neměl Kerouac. Ty dva si ale nechám, až budu chtít mluvit o jejich knihách. Problém hipsterů je totiž to, že o ty knihy vůbec nejde. Tedy ve skutečnosti.



Celé tohle vzniklo vlastně na základě rozčarování. Když jsem byla maličká, dostala jsem knihu Malého prince. Protože jsem v té době ještě neuměla číst, mamka mi jí četla před spaním. Byla to pohádka, kterou jsem proplakala, protože na konci ho kousl had. Prostě smutný. Když jí čtu dneska, tak v tom místě nebrečím. To teprve na poslední stránce s krajinou. Když jsem u toho hada, myslím na osvobození a mám trochu strach z kroků do neznáma. Ale o tom jindy.

Je tomu už nějaký čas, kdy jsem si všimla, že u velké části lidí v mém okolí začal Malý princ takzvaně frčet. Je úplně všude. Kdo nemá něco s Malým princem, jako by nebyl. Nebyla jsem úplně schopna to rozkódovat. Přeci, přečtu-li dobrou knihu, nemusí vzniknout hned takové šílenství. Malý princ je spíše vnitřní záležitost, než něco, co se staví na odiv. V čem to vězí? Člověk se dřív nebo později ve svém životě dovtípí, o čem je genialita jedné malé pohádky. Buď na její kontext, který se táhne, kam oko dohlédne, přijde sám nebo mu to zkrátka někdo vysvětlí. Každý, kdo si hraje na intelektuála (nebo jím možná je, kdo ví), to musí ocenit. Jenže.

Malého prince dneska najdete všude. Zameťme si před vlastním prahem, taky ho cituji a baštím. Však také ten citát nahoře mi to potvrzuje. Mám k němu dlouho trvající vztah, více než dvacet let vlastního objevování příběhu ze všech stran. Nevím přesně, kdy to přišlo, ale stal se zkrátka také symbolem hipsterů. Každý hipster musí být konec konců intelektuál a zdá se, že to k sobě všechno patří.

Podle slovníku cizích slov je hipster ten zasvěcený, který ví. Skutečně jediný a jasný hipster je patrně Kerouac, který hipstera vykládá jako člověka žijícího mimo normální společnost, jedině tak může být svobodný, narozdíl do squares, spořádaných lidí. My dnes hipstery známe jako ty, kteří rádoby opovrhují běžnou konvenční společností. Mají staré kecky (ovšem značkové), úzké kalhoty, košile, často klobouky nebo stylové čapky, tetování (ideálně nějaké ptáky, origami, Malého prince...) a pořádné oldschool velké brýle. Poslouchají jinou muziku, a co si budeme povídat, jsou zkrátka in. A kolikrát jsem v poslední době viděla hipstery v parku s longboardy, to už ani nepočítám. Základním pilířem hipstera je být alternativní, tedy opovrhovat mainstreamem, tedy tím obecně populárním. Největší legrace je, že z hipsterství se už mainstream stal. Pokud tedy chcete skutečně být hipster, musíte jimi opovrhovat. Pak tam můžete směle patřit.

Zpět k princi.
Mezi základy hipsterství je poslouchat jinou muziku, být artový a, světě div se, kdo chce vypadat jako intelektuál, měl by i číst. Baví mě se s těmi lidmi někdy bavit, protože často vyjde najevo, že knihy stylově srovnané u nich na polici jsou jen hezký design, a když v kavárně sedí s knihou na stolku, není tam ke čtení, ale jako módní doplněk. O to víc je to vlastně smutný. Až si zase prohlídnu další tetování s citátem z té knihy a zeptám se na to, je celkem pravděpodobné, že stejně jako vždy zjistím, že to ten člověk nechápe.

Ano. Je to tak trochu výkřik do tmy. A vím, že každý má právo obdivovat co chce. A co si budeme nalhávat, ten moleskine s Malým prince je prostě nádherný. Jenže. To se vážně dneska společnost profiluje na něčem, o čem nemá ani páru nebo je o tom líná přemýšlet? Možná můžeme být rádi, že je kniha důležitou součástí tolika životů. I když její obsah ne. Sem tam někoho snad nemine.
A vůbec, možná jsem obyčejný pozér. Tetování mám, moleskine taky. Tak co, že.

 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Čerf Čerf | E-mail | Web | 9. dubna 2014 v 7:09 | Reagovat

Ty si kladeš nelehké otázky, v tom je velký rozdíl oproti těm, co jim stačí se někam vřadit a chovat se podle pravidel (třeba podle pravidla že je nutné se chovat proti pravidlům :-)) A dokonce jsi ochotná připustit, že neznáš odpovědi a možná je ani nikdy nepoznáš, protože na některé otázky neexistují jasné odpovědi, jen nejednoduchá kerouackovská cesta k nim. Každá nesebezáhubná vzpoura proti mainstreamu zákonitě končí v jeho nové generaci. Zkusíme se podívat na hipsterskou generaci pěkně "po dumasovsku" - po dvaceti letech, to může být dost zajímavé srovnání, ne? :-)

2 Ainree Ainree | Web | 9. dubna 2014 v 8:27 | Reagovat

Páni, tak to vypadá, že jsem hipster (i když jsem doteď neušila, co to slovo znamená...)

3 Adelaine Adelaine | Web | 9. dubna 2014 v 10:15 | Reagovat

Myslím, že to tak bylo vždycky, jen se to teď přesunulo na něco, co pro tebe něco znamená  znáš to, takže si toho víc všímáš. Co víc k tomu říct? Já zase vzpomínám na dny, kdy nosili něco s ostnama nebo kožené jen metalisti nebo když neměla kdejaká holka roztažený uši - nejlépe taky fake roztahováky, je to přece cool. No... Hipsteři, co naděláš. To pomine. Snad. Jen se bojím, co bude cool pak.
Já jsem třeba Malého prince v životě nečetla. :D

4 Bels Bels | E-mail | Web | 9. dubna 2014 v 12:13 | Reagovat

Člověk si řekne, že tahleta hipsteří móda vypadá aspoň na pohled pěkně, když už je to všechno z velké části akorát póza a pokus bejt stylovej.
Ani já Malého prince nikdy nečetla. Časem asi dospěju k rozhodnutí to udělat, ale ještě nenastala ta správná chvíle :)

5 lovitka lovitka | Web | 9. dubna 2014 v 12:14 | Reagovat

Tahle davová snaha odlišit se, až budeme všichni zase stejní, tu asi bude vždy. Jen je škoda, že se to od módy přesunulo až na tak směšnou "intelektuální" úroveň...
A před Malým prince si zase všichni tetovali latinské citáty, protože to zní dobře a chytře. Vždycky něco ;)

6 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | 9. dubna 2014 v 13:29 | Reagovat

Panebože nééé..už zas něco s hipstrama...
So hipsta

7 christiiinka christiiinka | Web | 9. dubna 2014 v 13:32 | Reagovat

Když jsem Malého prince četla poprvé jako malá, přišel mi jako blbina ... taková divná krátká pohádka. Když jsem ho četla znova o spoustu let později, zjistila jsem, jak jsem se tehdy mýlila :-). Taky ho čas od času posledních pár let cituju, ale nikdy jsem nad tím nepřemýšlela takhle.

No určitě máš pravdu. Když zajdeš do Neoluxoru, mají tam teď kolekci všechno s Malým princem (hrníčky obyčejné, kelímkové, nové vydání knih a já nevím co všechno). Říkala jsem si, co to má být, že třeba výročí vydání M.p. nebo úmrtí?? (zmizení Exupéryho) to by tak odpovídalo k výročí 70let... Nebo prostě jen reagují na hipsterskou poptávku po takových věcech. Protože kdo teď nemá ten kelímkový hrnek jako ze Starbucksu je taky úplně vedle.. Chudák Malý princ.

8 piuPIU piuPIU | Web | 9. dubna 2014 v 13:47 | Reagovat

Přesně z tohohle důvodu mám bohužel předsudky ke každýmu, kdo jako hipster vypadá. Když vidím kluka ve velký košili, upnutým tričku a uzoučkejch džínách, neubráním se představě spratka s iPhonem, MacBookem a dalšíma vymoženostma, jak rozhazuje peníze od rodičů (studentská brigáda je mainstream) ve Starbucksu a po koncertech v Chapeau Rouge.

Ale on to klidně může bejt mladej sečtělej intelektuál, kterej četl On the Road, The Dharma Bums, Kafku a Murakamiho. Klidně může psát poezii, nebo skládat vlastní hudbu. Klidně se tak může oblíkat, protože se mu to prostě jenom líbí, a na nějakej hipsterismus přitom kašle...

Znám "hipstery" co jsou tak mainstream až to bolí, a znám lidi, který se takhle oblíkali dřív, než nám ten styl začaly cpát veškerý konfekční značky, a opravdu to jsou chytrý a zajímavě uvažující lidi.

9 Magdaléna Magdaléna | Web | 9. dubna 2014 v 18:26 | Reagovat

Tohle celý mě nějak minulo... Naše město asi není moc hipsterský. V Malém Princi hledám víc než tam je a obviňuju ostatní z toho, že to dělaj taky. Pak jsem zklamaná.

10 PaPája PaPája | Web | 9. dubna 2014 v 21:07 | Reagovat

Musím se přiznat, že jsem doteď nevěděla, kdo to vlastně ti hipsteři jsou. Slyšela jsem to už několikrát, ale nikdy nevěděla, co za tím stojí. Tak jsem se koukla a byla jsem docela překvapená. Možná jsem přírodní hipster :D. Taky nemám ráda to, co právě frčí, to, co poslouchá každej, na co se kouká každej... v tomhle si jedu to svoje. Ale když se koukneš na ty definice, tak v každým z nás je kousek "hipstera". Cituji: "Přinejmenším by si hipster měl vést alespoň blog." No, a co teď? :D

11 Teeda Teeda | Web | 9. dubna 2014 v 22:04 | Reagovat

[1]: Ta cesta za odpovědí bývá skutečně nelehká. Za dvacet let? To se asi jen pousměju. :)

[3]: Nečetla? Tak to nemáš šanci být hipster. :D

[4]: Však mě se to třeba jako módní vlna líbí taky. Má to styl. :) Škodá jen té pózy.

[5]: Asi by se bez toho společnost nepohnula z místa. .)

[6]: Panebožé... jooo... už zase...

[7]: Právě. Přijde mi to už skoro takový znásilnění té postavy. Tak komerčně, že to překračuje mez.

[8]: Je to jasný. Jsou lidi, co si na to hrát nemusí. Tak je to vždycky. Těm se právě ti ostatní konec konců chtěli původně podobat. :D

[9]: Taky to šlo mimo mě. Ještě před půl rokem. Ale řeknu ti, Praha, ta je těch hipsterů narvaná od středu až po okraj. Teprve tady se do toho člověk namočí, ne-li vymáchá.

[10]: Ono dneska toho současnýho hipstera poznáš spíš na pohled než podle toho, co skutečně dělá. :D

12 Jan Stanislav Jan Stanislav | Web | 10. dubna 2014 v 1:29 | Reagovat

doporucuji spise Nocni let .-)

13 Michelle Michelle | Web | 10. dubna 2014 v 11:06 | Reagovat

Taky jsem ho nikdy nečetla, jako Adeleine. A myslím si, že dneska už jsme možná právě díky tomu opravdoví hipsteři :D
když jsem byla na základce, byl hrozný hit styl scene. všechny holky měly nabarvená natupírované vlasy, v nich mašle a pošahané oblečení. teď scene vystřídalo hipsterství. ono to zase přejde. a stejně tak jako u scene o sobě žádný pravý hipster neprohlašuje, že je hipster :D
celé je to směšná záležitost. nebýt fanda mainstreamových věcí je jedna věc. brát to ale za styl a zobecňovat alternativní věci a vědět přesně, co je ta správná alternativa na to, aby někdo byl hipster, to už je čistě póza.
stejně jako mají teď malého prince, tak mají polaroidy. a ani o jednom nevědí nic kromě názvu a základních faktů. vůbec bych se tím netrápila. pro tebe má malý princ význam, jim bych se jenom smála, protože jsou to hlupáci, co si hrají na něco, co nejsou.
podle mě, podle mých přátel a vzpomínek jsou opravdoví hipstři ti, kterým je to fuk a berou to na lehkou váhu. je to styl života, povaha a nedá se to definovat tím, že mají košili, úzké džíny a "čtou" sami v kavárně. podle mě to má daleko víc podob, takových těch jakože opravdových, o čem ty děcka nemají páru.

14 Teeda Teeda | Web | 10. dubna 2014 v 14:34 | Reagovat

[12]: Ano, Noční let je skvělý. A také Citadela. Ale o tom ten článek není. .)

[13]: Souhlasím s tou určitou nedefinovatelností a způsobem života. Ale to jsou ti praví. Kdybych psala o těch, tak se nemusím rozčilovat. :)

15 Bev Bev | E-mail | Web | 15. dubna 2014 v 14:31 | Reagovat

Přiznám se, že dodnes jsem přesně nevěděla, co znamená slovo mainstream ani si nedokázala pod pojmem hipster představit nikoho konkrétního a tak ti moc děkuji za poučení. Píšeš velice zajímavě o každém tématu. Malého prince jsem četla, ale ani jsem si nevšimla, že je dnes zase tak populární.:)

16 Vendy Vendy | Web | 27. dubna 2014 v 17:44 | Reagovat

Některé módní vlny jsou všechny stejné. Za mýho mládí (mluvím jako důchodce, ale ještě tam nejsem :-)) byl trend nosit džíny, rifle. Prostě džínový svět. Ono toho moc na výběr nebylo šílený kalhoty zvané tesilky nebo džíny, když se daly sehnat kalhoty, co trochu vypadaly k světu, byl to zázrak. Až později přišla móda plátěnek a dnes se nosí všechno možný, přesto některé trendy znovu nastupují, je to zajímavé, že vždycky vznikne skupina lidí, kteří se chtějí lišit, i když, pokud jich je více, tak vlastně splývají s davem. Vlastnit knihu a předstírat, že čtu, to je ovšem už nad mý chápání. Ale na druhou stranu, i v dobách minulých existovaly domácnosti, které, aby byly in, měly doma knihovny a v nich knihy. Třeba jen několik, a v životě se do nich nepodívali, přesto měli knihovnu (tehdy totiž knihovna a knihy byly docela trendy zařízení v domácnosti). Byli dokonce i lidé, kteří si nechali vyrobit jen imitace knih, jen vnější obaly, pokud možno v luxusním provedení kůže.)
Ale pořád si říkám, lepší trendy poděs, který se tváří, že je intelektuál, než zfetovanej blbec, kterej tě může podříznout kvůli dvacetikoruně nebo kvůli blouznivé vidině, že jsi jeho nepřítel.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama